- ۲۷ اسفند ۱۳۹۲
- دانش و فناوری
- کد خبر 2387
- يک نظر
- ایمیل
- پرینت
true
true
true
false
true
true
true
true
سایز متن /
true

ثبت رکورد جدید در دامنه ایران/ جایگاه اول منطقه در دامنه کشوری تثبیت شد
شش ماه پیش با ثبت ۴۰۰ هزار دامنه «ir.»، ایران جزو ۴ کشور برتر دنیا در ثبت دامنه کشوری قرار گرفت با رشد فزاینده تقاضا برای ایجاد صفحات فارسی، اخیراً رکورد ثبت دامنه ایران از مرز نیم میلیون گذشت.در مرداد ماه امسال با رسیدن به رکورد ثبت ۴۰۰ هزار دامنه ایران «ir.» و کسب عنوان بزرگترین کشور منطقه از لحاظ دامنه کشوری، ایران با ۴۵ درصد رشد سالانه جزو ۴ کشور برتر دامنههای کشوری قرار گرفت.در آن زمان پیشبینی شد که به زودی دامنه ایران، ثبت عدد ۵۰۰ هزار دامنه را تجربه خواهد کرد.اکنون این مهم محقق شده است. معاون سازمان فناوری اطلاعات این خبر را تأیید کرده است.علیاصغر انصاری در گفتوگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در این باره اظهار داشت: اخیراً ثبت دامنه ایران از مرز نیم میلیون دامنه گذشت.وی میگوید در حالی که ایرانیها یک صدم جمعیت جهان را تشکیل میدهند کمتر از یک صدم در تولید محتوای اینترنتی سهم دارند اما ثبت این رکورد پیامهای جدیدی به همراه دارد.معاون توسعه و مدیریت سازمان فناوری اطلاعات ایران اضافه کرد: ورود دامنههای ثبت شده ایران به مرز ۵۰۰ دامنه، نشان از افزایش تقاضا برای تولید صفحات فارسی اینترنتی در کشور دارد که تجارتهای مرتبطی از جمله تولید وب، صفحات وب، میزبانی وب، پهنای باند و سرویسها و محتوای تحت وب را رقم میزند.انصاری گفت: سیاستگذاران باید به هوش باشند که این حجم تقاضا به میزبانی و مراکز داده نیاز دارد و مهیا کردن نیازها و ضروریات شکلگیری و تقویت این کسب و کارها میتواند زمینهساز اشتغال در صنایع متنوع مرتبط، تحرک در صنایع وابسته، سهمگیری در تجارت جهانی دامنه و جلوگیری از خروج ارز از کشور شود.
مروری بر آخرین قیمت سیمکارت در سال ۹۲
بنابر اعلام فعالان بازار در روزهای اخیر بازار سیمکارت به نوعی با رکود مواجه بوده و تعداد مشتریان آن بسیار کم شده است.به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این رکود بازار در حالی رخ داده که عده زیادی علاقهمند به فروش سیمکارت خود هستند، اما با وجود قیمت نسبی سیمکارت همچنان مشتری چندانی در بازار وجود ندارد.در حال حاضر قیمت فروش سیمکارت کد یک همراه اول حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سیمکارت کد دو حدود یک میلیون تومان است، همچنین سیمکارتهای کد سه و چهار همراه اول به ترتیب با قیمتهایی حدود ۷۰۰ و ۵۵۰ هزار تومان در بازار به فروش میرسد.سیمکارتهای کد ۵ نیز این روزها حدود ۴۲۰ هزار تومان دارد و سیمکارت کد ۶ در بازار با قیمت ۳۸۰ هزار تومان در بازار عرضه میشود. همچنین سیمکارتهای کد هفت در صورت صفر بودن قیمتی حدود ۴۰۰ هزار تومان دارند که البته تعداد آنها در بازار خیلی زیاد نیست.سیمکارت کد هفت کارکرده هم با قیمتی حدود ۳۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. همچنین سیمکارتهای کد هشت همراه اول که در صورت ثبتنام میتوان آن را با قیمتی حدود ۱۶۰ هزار تومان خریداری کرد، در بازار آزاد با قیمت ۳۰۰ هزار تومان به فروش میرسند.بنابر اعلام فعالان بازار سیمکارت، سیمکارتهای رند نیز این روزها از تغییر قیمتها در امان نماندهاند و بهطور مثال خطی که تا چند ماه پیش حدود ۲۷ یا ۲۸ میلیون تومان قیمت داشت این روزها با قیمتی حدود ۱۶ میلیون تومان به فروش میرسد.عمده دلیل کاهش قیمت در بازار سیمکارت نبودن مشتری در این بازار و کاهش تقاضا عنوان میشود.
اضافه شدن قابلیتهای جدید به سرویس پست الکترونیک چاپار
مهمترین قابلیتها و فعالیتهای سرویس پست الکترونیک چاپار در سال ۹۲ در حوزه تغییرات رابط کاربری و عملکردی اعلام شد.به گزارش ایسنا، واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی اعلام کرد: سرویس پست الکترونیک چاپار به عنوان یکی از محصولات مجموعه سرویسهای چاپار که تحت عنوان ChMail (سی_اچ_میل) ارائه و شناخته شده است، اکنون پس از دو سال از زمان ارائه عمومی، قابلیتهای جدید به سرویس خود اضافه کرده است که میتوان آنها را به دو قسمت تغییرات رابط کاربری و تغییرات عملکردی تقسیم کرد.اولین نسخه رابط کاربری چاپار، با توجه به نظرات دریافت شده از کاربران در ابتدای سال ۱۳۹۲ ارائه شد، بر حسب آمارهای موجود در اینترنت این بروزرسانی باعث اقبال و رویکرد بیشتر کاربران به این سرویس شد. این رابط کاربری گرچه از لحاظ کارکرد و ساختار با سرویسهایی مانند گوگل همچنان قابل مقایسه نیست، لیکن روندی رو به رشد را نشان میدهد که نویدی از نسخه کاملتر این سرویس در آیندهای نزدیک است.در بخش طراحی پوستههای مختلف گرافیکی نیز امکان انتخاب پوسته و تغییر ظاهر رابط کاربری یکی از مهترین خواستههای کاربران بود که در ابتدای سال ۱۳۹۲ محقق شد و در آیندهای نزدیک با افزایش تعداد پوستهها امکان برخورداری سلیقههای مختلف از رنگها و طرحهای مورد پسند خود نیز مهیا میشود.یکی از گلایههای کاربران سرویس پست الکترونیک چاپار فقدان رابط کاربری برای استفاده در موبایل و تبلت بود که این امر نیز در آخرین بهروزرسانی روزهای پایانی سال ۹۲ محقق شد. این رابط گرچه هنوز در دوران ابتدایی خود است، اما پاسخگوی بسیاری از نیازهای کاربران است و همواره نیز در حال توسعه و بهروزرسانی خواهد بود.در قسمت دوم یعنی تغییرات عملکردی نیز میتوان به بهبود وضعیت کارکرد و کارایی جستجو در ایمیلها اشاره کرد. جستجو در ایمیلها یکی از مهمترین نیازهای کاربران محسوب میشود که در آخرین بهروزرسانی سرویس پست الکترونیک چاپار مورد توجه قرار گرفت و اکنون امکان محدود کردن پارامترهای جستجو در اختیار کاربران قرار دارد و این امکان باعث جستجوی دقیقتر کاربران خواهد شد.البته زیرساختهای فنی و مهندسی جستوجو نیز بر اساس ساختار زبان فارسی مورد توجه قرار گرفته است و اکنون با دقت بیشتری بر اساس خط و زبان فارسی نتایج در اختیار کاربران قرار میگیرد.از دیگر تغییرات عملکردی، بهبود تشخیص هرزنامهها است که با توجه به فراگیرتر شدن استفاده از سرویس پست الکترونیک چاپار، یکی از بزرگترین مواردی که کاربران را آزار میدهد، واحد امنیت پست الکترونیک چاپار برای مقابله با این ایمیلها روشهای جدیدی را بکار گرفته و بخش تحقیق و توسعه چاپار نیز در حال توسعه این روشها است.امکان اضافه کردن مخاطب به دفترچه نشانی و رابط کاربری مبتنی بر زبان انگلیسی نیز از دیگر قابلیتهایی است که اکنون در سرویس پست الکترونیک چاپار (www.chmail.ir ) در دسترس کاربران قرار دارد.وبلاگ مجموعه سرویسهای چاپار، به آدرس Weblog.chmail.ir جهت دسترسی به اطلاعات و جزییات بروزرسانیها در دسترس عموم کاربران است.
تمهیدات مخابرات برای نوروز
با توجه به حجم ترافیک ارتباطی در روزهای ابتدایی سال نو و استفاده بیشتر مردم از وسایل ارتباطی همچون تلفن، موبایل و اینترنت، شرکت مخابرات ایران وعده داد که با تمهیدات درنظر گرفته شده و افزایش ظرفیت این شبکه ها، امسال مشکلی در بخش ارتباطات کشور به وجود نیاید و کاربران بتوانند از تمامی مزایای این شبکه ها در این ایام بهره ببرند.
پاسخگویی ۲۴ ساعته به مشکلات مشترکان مخابرات در نوروز
علی سپهری راد – معاون شرکت مخابرات ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، از ارائه ۲۴ ساعته سرویس پاسخگویی تلفنی به مشکلات مشترکان مخابرات خبر داد و اظهار داشت: مرکز خدمات تلفنی ۲۰۲۰ در سراسر کشور در ایام نوروز ۲۴ ساعته پاسخگوی مشترکان برای رفع مشکلات احتمالی خواهد بود.
مشکلی با افزایش بار ترافیکی شبکه تلفن ثابت نخواهیم داشت
وی با بیان اینکه در روزهای ابتدای سال هیچگونه مشکلی در رابطه با افزایش بار ترافیکی شبکه تلفن ثابت نخواهیم داشت، ادامه داد: با توجه به سیستم های مخابراتی به کار گرفته شده در شبکه تلفن ثابت و ارتقای ظرفیت شبکه ها، وضعیت در حد مطلوب قرار دارد و سیستم های مخابرات پاسخگوی حجم ارتباطات در این ایام هستند.معاون شرکت مخابرات ایران با تاکید براینکه در بخش تلفن ثابت، در ایام نوروز، ارتباطات بین استانی افزایش می یابد و بیشتر شاهد جابجایی ترافیک مکالمات هستیم، افزود: در این بخش نیز، با تمهیدات شرکت ارتباطات زیرساخت، افزایش بار ترافیکی مشکلی در برقراری ارتباط مشترکان ایجاد نخواهد کرد.
فعالیت مرکز خرابی تلفن در ایام نوروز
در همین حال محمدرضا بیدخام – معاون شرکت مخابرات استان تهران نیز با اشاره به تمهیدات مدنظر مخابرات در تهران به مهر گفت: با افزایش بار ترافیک مکالمات در نوروز و لحظه تحویل سال، مخابرات تهران با افزایش ظرفیت تمهیداتی اندیشیده است که شبکه در این بازه زمانی با مشکلی مواجه نشود.وی با بیان اینکه همکاران ما در شرکت مخابرات تهران به صورت شبانه روزی و شیفتی فعال هستند تا در صورت بروز مشکل، نسبت به رفع آن اقدام کنند تاکید کرد: در همین حال مرکز خرابی تلفن ۱۷ نیز فعال است که مشترکان در صورت نیاز می توانند با این مرکز تماس بگیرند.بیدخام گفت: مراکز خدمات مشترکان خدمات در ۱۶ نقطه در تمامی روزهای نوروز پاسخگوی خدمات مشترکان خواهد بود که این مراکز تا ساعت ۳ بعدازظهر به ارائه سرویس می پردازند؛ در همین حال ۵ مرکز مخابراتی نیز تا ساعت ۱۰ شب پاسخگوی مشکلات مشترکان خواهد بود که لیست این مراکز در سایت شرکت مخابرات تهران قرار دارد.
۳ هزار تومان تخفیف مکالمه به مشترکان تلفن
معاون شرکت مخابرات استان تهران از ارائه سرویس های ویژه به مشترکان تلفن ثابت در ایام نوروز خبر داد و به مهر گفت: یکی از این سرویس های ویژه، تخفیف در مکالمه مشترکان تلفن است به نحوی که اگر مشترکان از تلفن ثابت به همراه اول بیش از ۱۰ هزار تومان مکالمه داشته باشند مبلغ ۳ هزار تومان تخفیف مکالمه دریافت می کنند.
false
true
true
true
۱ دیدگاه